Audioproductie

Audio productie

Je hoort de term best vaak voorbijkomen: audioproductie. Maar wat doet een bedrijf dat zich gespecialiseerd heeft in audioproducties dan precies? Wat doen ze daar eigenlijk? We leggen dat hier voor je uit.

Radiocommercial belangrijk binnen de wereld van audioproductie

Audioproducties hebben uiteraard alles met geluid te maken, dat moge duidelijk zijn. Zo worden er bijvoorbeeld radiocommercials gemaakt. De commercials kunnen van A tot Z verzorgd worden met uiteraard een enorm aanbod aan ervaren en bekende voice-overs voor de commercials. De radiocommercial speelt een belangrijke rol binnen de wereld van de audioproductie. Dat geldt ook voor muziekproducties die door de specialist in audioproductie voor rekening worden genomen; en dat van pop tot klassiek.

Van pop tot klassiek

Bovendien betekent audioproductie tegenwoordig ook soundlogo’s maken. De muziekproducties worden gebruikt voor televisie- en radioreclames, voor mobiele applicaties en voor corporate video’s. Muziekproducties worden ook gebruikt voor documentaires en uiteraard voor artiestenrepertoire.

Het nasynchroniseren van voetstappen en omgevingsgeluiden

Audioproductie is zeker ook sounddesign, iets dat op geheel rechtenvrije wijze geleverd kan worden. Sounddesign geeft elke videoproductie iets extra’s en bevat vooral niet gecomponeerde geluidseffecten die de producties helemaal tot leven kunnen brengen. Dan kun je bijvoorbeeld denken aan het nasynchroniseren van voetstappen, regendruppels, auto’s maar ook aan omgevingsgeluiden. Sounddesign opgenomen door een specialist in audioproducties voegen altijd iets toe, aan welke videoproductie dan ook.

Voice-over is ontzettend belangrijk

Ook een belangrijke tak van audioproductie is de voice-over; de herkenbare stem bij bijvoorbeeld een reclameboodschap. Iedereen heeft wel dat als je een stem hoort, je meteen aan een bepaalde winkel of ondernemer denkt. Er is anno 2019 een breed aanbod aan stemacteurs, zoals de mensen die de voice-over voor hun rekening kunnen nemen wel genoemd worden. Voor een commercial- zeker op de radio- is de voice-over ontzettend belangrijk. Ze worden echter ook vaak gevraagd om in te spreken voor documentaires en corporate video’s.

De stem van Arend Langenberg en je wist wat er op de televisie was

Voorbeeld? Neem de programma’s die misdaadverslaggever en duizendpoot Peter R. de Vries jarenlang maakte. Die afleveringen waren niet eens herkenbaar door de inbreng van De Vries zelf, als wel door het stemgeluid van voice-over Arend Langenberg. De stem hoorde bij het programma, als je die stem hoorde dan wist je dat de uitzending begonnen was. Daarom ook is de voice-over zo belangrijk binnen de wereld van audioproducties. Een stemacteur kan een commercial maken of breken en draagt bij aan de herkenbaarheid van je bedrijf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *