Is sportvoeding een goed idee?

Sportvoeding

Hoor jij ook steeds vaker de woorden ‘eiwitten’ en ‘proteïnes’? Maar heb je geen idee van wat het daadwerkelijk inhoudt? Veel mensen weten dat het goed is voor het sporten, maar weten ze ook daadwerkelijk wat het met het lichaam doet? Weet jij het? Vaak maken mensen maar gebruik van bepaalde producten omdat iedereen dat doet. De gespierde mannen in de sportschool zie je ook alleen maar proteïne shakes drinken. Zij moeten er wel verstand van hebben toch? Heb jij weleens proteïne shakes gedronken? Of misschien een hapje genomen van een eiwitreep? Vind jij het speciaal smaken? Kan jij verschil maken uit eiwitrijke producten en producten met veel minder eiwitten? Hoe belangrijk is de voeding nou eigenlijk?

Proteïnes

Proteïne is een ander woord voor eiwitten. Eiwitten zorgen voor spierherstel na het sporten en versnellen het opbouwen van spiermassa. Als fanatieke sporter is het belangrijk om genoeg eiwitten binnen te krijgen. Je sport tenslotte om gezonder te worden en spiermassa te produceren, niet om je spieren lastig te vallen. Maar wanneer ben je een fanatieke sporter? Het is verstandig om je eetpatroon te wijzigen als je meer dan twee keer in de week sport. Als je je voedingspatroon niet wijzigt en je wel intensief sport, herstellen je spieren slecht. Slecht herstellende spieren staan gelijk aan slechte sportprestaties. Als je slecht presenteert bij het sporten heeft het eigenlijk vrij weinig nut om ermee door te gaan vind je niet?

Sportvoeding

Proteïnes, oftewel eiwitten, zijn de basis van sportvoeding. Waarschijnlijk is het nu wel duidelijk dat proteïnes belangrijk zijn voor jouw spieren. Maar bij de juiste voeding komt ook de juiste tijd. Het is vooral belangrijk om na het sporten eiwitten in te nemen. Na krachttraining of intensieve cardio is het belangrijk dat jouw spieren weer herstellen. Jouw spieren hebben natuurlijk een flinke klap gehad tijdens het sporten, het is ten slotte intensief voor een reden. Door middel van de juiste voeding en eiwitten, zijn jouw spieren je dankbaar. Een andere positieve reden om vooral eiwitten te gebruiken na het sporten, is spiermassa. De spiermassa neemt toe bij het gebruik van eiwitten. Door middel van eiwitten zie je eindelijk bevordering! En sportvoeding heeft nog een positief feitje: zelfs als je even niet de tijd hebt om intensief te sporten is het goed om eiwitrijk voedsel te eten. Door blijvend gebruik van proteïnes helpen jouw spieren je op het juiste moment jouw prestaties te verbeteren, handig niet?!

Bekijk hier meer informatie over sportvoeding

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *