Yoga

Yoga

Ben jij aan het overwegen om te beginnen met yoga? Dan kan het handig zijn om dit artikel goed door te lezen. In dit artikel gaan we het namelijk hebben over een aantal voordelen van yoga. Lijkt dit jou interessant? Lees dan vooral verder!

Diverse voordelen van het beoefenen van yoga

Voordeel 1) Vermindering van stress

Een eerste voordeel van het beoefenen van yoga is dat het ervoor kan zorgen dat de stress die je in een bepaalde periode hebt opgebouwd doet verminderen of volledig doet afnemen. Dit resultaat kan al vrij snel behaald worden. Als je namelijk slechts een paar uur aan de gang gaat met ademhalingsoefeningen, beïnvloed je je zenuwstelsel, zal je bloeddruk dalen (dus automatisch je hartslag ook) en hierdoor zul je kalmeren. Doordat je kalmeert neemt stress af en voel je je prettiger.

Voordeel 2) Opbouw van spieren

Dit zouden veel mensen niet verwachten, toch is het zo.. en niet zo’n beetje ook! Als je begint met het volgen van yogalessen zul je merken dat je spieren op gaat bouwen. De eerste paar lessen zul je dan ook mogelijk spierpijn krijgen. Mocht je yoga voor een langere tijd beoefenen dan zul je minder last krijgen van spierpijn of zal dit uiteindelijk helemaal afnemen. Door yoga voor een langere periode te doen zul je uiteindelijk veranderingen in je lichaamsbouw gaan waarnemen. Dit komt doordat je tijdens de oefeningen die je in de les doet gebruik maakt van diverse spieren. Doordat je verschillende houdingen aan moet houden tijdens bepaalde oefeningen zullen bepaalde spieren aangespannen zijn en de andere ontspannen. Soms zelfs spieren waarvan je niet wist dat je ze hebt. vaak neem je ook spieren mee die je met andere soort oefeningen, bijvoorbeeld in de sportschool niet mee kunt pakken.

Voordeel 3) Verbetering van concentratie

Door je te concentreren op je ademhaling tijdens het uitoefenen van bepaalde poses, zul je merken dat je concentratie op den duur gaat verbeteren. Tijdens de oefeningen let je dus op één ding, dit is je ademhaling. Geluiden die zich plaatsvinden op de achtergrond of kleine afleidingen zullen je niet meer van je focus afhalen. Dit is erg prettig voor in het dagelijks leven. Tijdens toetsen, presenteren, op school of op werk moet je je ook regelmatig concentreren en als dit goed lukt zonder dat je snel wordt afgeleid is dit uiteraard erg prettig.

Yoga is dus goed voor het verminderen of zelfs volledig afnemen van stress, je bouwt er spiermassa mee op en je verbetert je concentratie. En dat van die ‘simpele’ oefeningen en ademhaling concentratie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *